Aurinkoinen viikonloppu, risteily ja pikavisiitti Turkuun

Olipas täydellinen viikonloppu! Päätimme muutama viikonloppu sitten varata pienen risteilyn sukulaisporukalla Viking Gracelle, kun nyt ei oikein minnekään voi matkustaa. Maiseman vaihtaminen kuitenkin tekee aina välillä niiiin hyvää ja tuntuu enemmän lomailulta kuin kotona oleilu. Risteily varsinkin tuntuu siltä, kuin olisi käynyt kauempanakin, vaikka koko laivasta emme poistuneetkaan. En itseasiassa koskaan aiemmin ollut edes käynyt Turun satamassa, koska tietenkin meille Helsingistä lähteminen on paljon näppärämpää. Viikkarillakaan en juuri ole matkaillut, sillä Silja Line Club One-järjestelmineen on saanut minut pistekoukkuun ja matka tulee aina siksi varattua Siljalta tai Tallinkilta. Okei ja täytyy sanoa, että normaalitilanteessa ( kun tätä koronaa ei ole kiusana ) reissaamme Helsinki-Tukholma väliä eniten, Siljan laivat ovat mielestäni vain sata kertaa paremman kuin Viikkarin.

Turusta lähtevä Viking Grace oli kuitenkin todella viihtyisä ja tietenkin uutena laivana vielä todella siisti. Laivalta muuten ei sitten olekaan yhtään kuvaa, kun halusin antaa porukan iseille vapaa-aikaa ja hengailin lapsenvahtina yhdessä lasten serkkujen äidin kanssa. Samalla saimme päivitettyä omia kuulumisiamme ja höpötettyä naisten juttuja. Okei, vietimme myös muutaman tunnin tax-free ostoksilla ja laivan outletissä, josta tein muutaman ihanan vaatelöydön. Niitä esittelinkin instan puolella jo ja laittelen blogiin myös vähän myöhemmin.

Laiva tuntui ihan aution tyhjältä ja leikkihuonessa meidän poikajengi oli aina ainoa lapsiporukka. Gracella muuten leikkihuoneet oli sijoitettu todella kivasti kahviloiden ja ravintoloiden viereen suoraan. Saimme kahvitella lasin takana viihtyisässä kahvilassa samalla kun pystyimme tarkkailla lapsia. Osa ravintoloista oli kuitenkin kiinni, mikä oli tosi harmi. Olimme esimerkiksi menossa buffet-ravintolaan syömään, mutta se ei ollut lainkaan auki. Aamiaisvalikoima samaisessa buffetissa oli ihan surkea. Mutta varmaankin johtuu juuri siitä, että näin pienelle ihmismäärälle ei seisovia pöytiä ole mitään järkeä alkaa kattamaan. Päädyimmekin sitten illalliselle laivan ravintola Oscariin, joka osoittautui ihan huippuvalinnaksi.

Olimme porukalla pohtineet, jäisimmekö yöksi Turkuun reissun jälkeen, koska laiva olisi perillä vasta niin myöhään, mutta olimme päätyneet, että ajetaan vain takaisin Espooseen. Lauantai-iltana, kun laivamatkaa oli enää muutama tunti jäljellä olin niin poikki, että ajatus hotelliin jäämisestä alkoi tuntua taas todella houkuttelevalta. Soittelin viiteen eri hotelliin, josta jokaisesta löytyi viimehetken huoneita, mutta koska tarkoituksemme oli lähinnä vain käydä nukkumassa, kartoitin edullisinta vaihtoehtoa ja päädyimme valitsemaan Sokos Hotel Kupittaan yöpymispaikaksi.

Hotelli olikin todella kiva! Huoneen sisustus taas ihan kamala, oranssit verhot, musta-valko-oranssi Turun kartta maalattu seinään ja niin pois päin, mutta se oli kuitenkin sen näköinen, että kaikki oli vastikään uusittu. Tosin tässä tilanteessa ei sisustuksella ollut mitään väliä! :D Aulatilat olivat tosi kivat, aamupala tosi hyvä ja palvelu loistavaa.

Mieheni lähti Turkulaisten kavereidensa kanssa vielä muutamalle drinkille saapumis-iltana ja itse olin tyytyväinen, että pääsin lasten kanssa aikaisin nukkumaan ja odotin seuraavan päivän pientä keskustakävelyä Turussa.

Turku on kyllä todella kaunis kaupunki! Varsinkin joen reunusta ihanine vanhoine taloineen. Turussa pitäisikin käydä useamminkin, ihan vaikka vain pienellä päiväreissulla. Lasten kanssa tosin kävelylenkki meni lähinnä heidän perässään spurttailuna ja nyt kun oli isäinpäivä, niin kaikki ihanat pikkukahvilatkin vaikuttivan olevan kiinni. Ainakin niin aikaiseen, kun me olimme liikkeellä. Ehkä seuraavalla kerralla lähden pienelle Turku reissulle kahdestaan mieheni, tai kaverini kanssa, niin saan rauhassa kävellä kaupungilla, kahvitella ja käydä ihanissa pikku putiikeissa.

Sunnuntai-kävelylle laitoin päälle toisen laivan outlet-löydöistäni, ihanan rennon vaaleansinisen neuleen, Very Niceltä saadut lempparfarkut ( merkin kaikki farkut on ihan lemppareita, eikä kaapistani enää löydykään mitään muuta farkkumerkkiä! ). Päälle heitin luottotakkini, jonka sain pari vuotta sitten Kappahlilta, Lasessorilta saadun täydellisen cashmere-huivin sekä Henkkamaukan alesta varmaan kolme vuotta sitten löydetyt keinonahkanilkkurit.

Täydellinen auringonpaiste hemmotteli meitä vielä koko päivän ja aamulla moni muukin oli päätynyt lähtemään kävelylle joenrantaan. Kävelin kamera kaulassa kuin mikäkin turisti, mutta kuvaamisen sijasta keskityin kuitenkin aurinkoisesta aamusta ja perheen seurasta nauttimiseen. Turkuun olisi kyllä kiva mennä myös ihan vain valokuvailemaankin joku päivä!

Viikonloppu oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut ja kiva pieni irtiotto arjesta.