Weekend Getaway to Saint Petersburg

Viimeviikonloppuna suuntasimme Jaminan kanssa molemmat ensimmäistä kertaa Venäjälle, kun sain yhtäkkiä kuukausi sitten idean, että haluan ehdottomasti käydä Pietarissa ja sain Jaminan houkuteltua kaverikseni. Suunnitelmanamme oli tutustua kaupunkiin niin paljon kuin lyhyessä ajassa kerkeää, katsella nähtävyyksiä, valokuvata ja löhöillä hotellilla. Harmi vain, kun säätä ei voinut valita, sillä sää oli aivan kamala, ihan samanlainen harmaa vesisadekeli kuin täällä Helsingissäkin on viimeiset kuukaudet ollut.

Ennen reissua kyselinkin työkaveriltani ja muutamilta muilta tutuilta, joille Pietari on tuttu paikka, hieman ( oikeasti tosi paljon :D) vinkkejä ja kasailinkin alle omiani tämän lyhyen visiitin pohjalta.

Last weekend me and Jamina headed to Saint Petersburg and it was the first visit to Russia for both of us! Our plan was to see the city as much as we would have time, see the famous places and just relax at the hotel. The weekend was just perfect but the weather was horrible, just the same as here in Helsinki, grey and rainy.

Because this was our first visit there, I asked a few Russian friends of mine some ( a lot ) of tips from where to get our visas from to how everything works there so now I gathered here some of my own tips that I learned during this short stay.

Viisumit / Visas

Inhoan aina kaikkea paperityötä ja liian hankalat lupien ja muiden hankkimiset eivät ole vahvinta osaamistani, joten viisumien hankinnassa kyselin apua työkaveriltani, joka on opiskellut Pietarissa. Hän neuvoi hankkimaan viisumit Lähialuematkojen kautta, koska heillä asiointi oli ollut aina helppoa ja niin oli nytkin! Viisumia varten tarvittiin todistus matkavakuutuksesta, täytetty viisumihakemuslomake, passikuvat viisumia varten, passi, kutsu maahan ja olikohan nyt muuta, muistaakseni ei. Tuon kutsun saa esimerkiksi hotellilta, jossa yöpyy, mutta me otimme molemmat sähköisesti toimivan SoloVisa-kutsun, josta ei tullut mitään lisämaksuja. Kertaviisumin, jonka toimitusaika oli muutama viikko, hinta oli vähän päälle kahdeksankymppiä kun kaikki lippuset ja lappuset vei Lähialuematkojen toimistoon ja nouti valmiin viisumin heiltä.

Viisumi tuli luvattua nopeammin ja muutenkin täytyy hehkuttaa Lähialuematkoja, vaikka emme matkaa sieltä ostaneetkaan, vaan otimme vain viisumit. Laittelin näitä kaikkia dokumentteja kootessani heille muutamaan eri kertaan eri asiasta facebookin kautta viestiä ja he vastasivat ensinnäkin nopeasti ja olivat aivan todella ystävällisiä ja avuliaita!

Kun sitten viimein vein heille kaikki paperit viisumia varten, he huomasivat, että vakuutustodistuksessani oli virheelliset päivämäärät. Ajattelin, että voi ei, mikähän päivä kerkeän seuraavan kerran piipahtamaan viemässä puuttuvan paperin, mutta onnekseni he sanoivat, että voin toimittaa sen myös sähköisenä. Ja sitten saimmekin hakemukseni eteenpäin jo samana itana.

Viisumia hakiessa pitää muuten ( käsittääkseni ainakin, sillä näitä tietoja kysytään hakemuslomakkeessa ) olla jo tieto, millä ja milloin Venäjälle matkaa ja missä yöpyy! Nythän Venäjälle saa myös käsittääkseni ilmaisia e-viisumeita, mutta ne eivät käy vielä Allegro-junassa, joten siksi menimme vielä tällä perinteisemmällä versiolla.

I always hate all the paperworks so I was a bit nervous about filling all the million ( not really, there was like three papers ) papers for the Visa application. I was asking a lot of questions about this whole visa thing from my colleague who has been studying and travelling to Russia many times so he advised me to get my visa from Lähialuematkat here in Helsinki because they make the whole process so much easier so that's what I did then.

For the visa application ( at least for Finnish citizens ) you need a passport photo for the visa, your passport, visa application, invitation to the country ( for example from the hotel ), a document that shows you have a valid travel insurance and of course the application for the visa. We both used the SoloVisa invitation that we got online. The one time visa with about two weeks waiting time cost a little bit less than ninety euros when you bring the papers and get your visa when it's ready from Lähialuematkat's office here in Helsinki.

I got really good service from Lähialuematkat, even though it was just the visas we bought from them, not the trip itself! I had a few questions about the applications and asked them some questions a few times from their facebook chat and they were so helpful! When I brought all the papers in, they noticed that I had wrong dates on my insurance papers but luckily I was able to send them the paper with correct dates by e-mail and they got my application forward the same day.

Before applying the visa ( at least I think so ) you have to have the trip booked because you need to write down how and when you are travelling and the name of the hotel on the application. There are nowadays free e-visas too, but they don't yet work in Allegro train.

Hotelli / Hotel

Ihan ensimmäiseksi katselimme hotellin valmiiksi. Avasin bookkingin sivut ja kirjoitin hakukenttään kaupungin nimen. Halvimmillaan hotellit olivat ällistyttävän halpoja, vain 7€ yöltä! Tämän takia rajasinkin hakua koskemaan ihan keskustan aluetta, mutta edelleen halvimmillaan hotellit olivat vain 15€ yöltä, joten heittäydyin hurjaksi ja laitoin kalleimmat ensin ja en voinut uskoa, miten upeita hotelleita todella edulliseen hintaan kaupungista löytyi!! Valkkasimmekin siis hulppean The Official State Hermitage Hotel-hotellin ja varasimme hotellin oman kuljettajan hakemaan meidät juna-asemalta.

Kun saavuimme Pietariin, kuljettaja odotteli meitä aseman uloskäynnin edessä, kantoi laukkumme autoon ja vei meidät hotellille. Palvelu hotellissa oli todellakin viiden tähden arvoista samoin, kuin tilatkin.

Laukkumme kannettiin huoneeseemme, huoneemme esiteltiin meille ja jäimme ihastelemaan isoa, kauniisti sisustettua huonettamme ja purkamaan laukkujamme ennen kaupungille suuntaamista. Huone oli mielestäni vielä kauniimpi, mitä varaussivujen kuvista olisi voinut päätellä.

Päädyimme käyttämään hotellin auto- ja autonkuljettaja-palvelua melko paljon, sillä laskeskelimme, että säästämme sillä hermojamme, emmekä maksaisi sen enempää, kuin taksissa, jos meitä turisteina höynäytettäisiin ja autot olivat ainakin siistejä, uusia ja turvallisia.

Koska halusimme rentoutua ennen illallista kaupungilla kävelyn jälkeen, menimme hotellin spahan, jossa oli ehkä koko matkan paras ja iloisin asiakaspalvelija, joko jutusteli meille hyvin englanniksi. Juuri silloin allas-alueella ei ollut muita vieraita, joten saimme rauhassa pulikoida maatuskan muotoisessa uima-altaassa, saunoa niin suomalaisessa saunassa kuin höyrysaunassakin. Uinnin jälkeen meitä oli toiveidemme mukaan odottamassa pannullinen teetä ja sen seuraksi keksejä.

Hotellissa oli muutama oma ravintola, joista yhteen päädyimmekin spa-käynnin jälkeen illalliselle, mikä oli aivan mielettömän hyvää! ( lue tästä lisää aiemmasta postauksestai TÄÄLTÄ ). Toisessa taas tarjoiltiin yksi parhaista hotelli-aamiaisista, joita olen ikinä syönyt, siitäkin voit lukea lisää tuolta edellisestä postauksesta.

The first thing we did when we started planning this trip, was that we started to look for the hotel. I went to booking.com, wrote the name of the city and was so surprised to see that the cheapest hotels in the city cost just 7€ per night! So I narrowed down my search just to the central area and still the cheapest ones were only 15€! So I decided to get crazy and see the most expensive ones and I was so surprised to find out that they weren't that expensive either so we decided to take one of them The Official State Hermitage Hotel and we booked the hotel driver to come and pick us up from the train station with one of the hotel cars.

When we arrived to St. Petersburg the driver was waiting for us, took our bags and drove us to our hotel where we got our room right away and our room was shown to us. The service in the hotel was first class just as the hotel itself! The room was even more beautiful than in the photos and everything worked well.

We decided to use the hotel driver services instead of taking taxis because the price wasn't that bad and we felt that it was safer and easier than taxis.

After walking all day in the city we decided to head to the hotel spa before going for a dinner. There was definitely the best customer service on the whole trip! We were the only guests in the spa at that moment so we had it all to ourselves. We swam, bathed sauna and steam room and after all that we had some herbal tea and biscuits waiting for us.

The hotel had a few restaurants and we had dinner in one of them ( you can read more about that in my previous post HERE ) and the best ever breakfast in the other, you can also read about that in my previous post.

Ruoka / Food

Ruoka koko reissumme aikana oli aivan täydellistä, joka paikassa, missä söimme! Ja ensimmäistä kertaa ikinä, en saanut vatsaani mistään kipeäksi. Koska ruoka oli niin hyvää, tein siitä ihan oman postauksensa, voit kurkata sen TÄÄLTÄ.

The food everywhere we ate, was so delicious! It was so good, that I even made a different post about it, you can read that HERE.

Allegoro-juna / Allegro Train

Helsingin keskustasta suoraan Pietarin keskustaan noin kolmessa tunnissa kuulosti niin paljon helpommalta ja mielekkäämmältä kuin lentokentälle raahautuminen molemmissa päissä, että valitsimme matkustustavaksi junan. Ja lisäksi juna-matkailu oli vielä todella edullista, vain kolmekymppiä per nokka per suunta!

Juna oli todella siisti ja palvelu toimi aivan kuten missä tahansa muussakin pitkänmatkan junassa. Saimme alkumatkasta täytettäväksemme maahantulokortit, joista toinen puolisko jätettiin meille ja annettiin takaisin paluumatkalla. Passintarkastukset ja muut rajamuodollisuudet hoidettiin junassa raja-asemien välillä ja ne sujuivat todella mutkattomasti myös.

Junassa oli myös Venäjän puolella ilmainen wi-fi, joten saimme surffailla koko matkan netissä. Muutenkin monessa paikassa oli ilmaisia wi-fi-yhteyksiä, mutta monet niistä tarvitsivat sisäänkirjauksen.

From the center of Helsinki to the center of St. Petersburg in about three hours, that sounded so good that we decided to take train instead of the whole travelling to the airport in both cities which can take annoyingly long. Plus travelling with train was super affordable, only thirty euros per person one way!

The train was modern and everything worked well and easily.

Käteistä vai korttimaksuja? / Cash or card payments?

Lähtiessämme kummallakaan meistä ei ollut käteistä mukana ja yksi Venäjältä kotoisin oleva työkaverini sanoikin, että ainakaan Helsingin päässä rautatieasemalla ei rahaa kannata vaihtaa, vaan vaihtaa sitten paikanpäällä tai nostaa suoraan tarvittavan summan. Hotellissa kaikki kulumme laitetettiin huonelaskulle ja kaikissa ravintoloissa ja kaupoissa, joissa kävimme, kävi korttimaksu, mutta taksi olikin sitten eri asia.

Käytimme koko reissun aikana vain kaksi kertaa taksia, ensimmäisen kerran, kun lähdimme Nevsky Avenuelta keskustasta takaisin hotelliin ja toisen kerran, kun olimme jo matkalaukkuinemme käymässä Galeria-ostoskeskuksessa juuri ennen junalle suuntaamistamme.

Ensimmäisellä kerralla meillä oli käteistä matkassa, joten saimme taksin. Korttia kukaan taksikuskeista ei suostunut ottamaan vastaan, vaikka ikkunassa isolla olisikin lukenut, että ottavat. Tämä taksikuski kysyi ensin kiukkuisena, olemmeko brittejä, mutta kun sanoimme, että ei, olemme Suomesta, hän ilahtui ja otti meidät kyytiin ja jutteli sekaisin venäjäksi ja englanniksi koko matkan, eli ymmärsimme vain puolet jutuista. Jälkeenpäin tajusimme, että hän oli kyllä ottanut niin paljon extraa matkastamme!

Tuolta Galeria-ostoskeskukselta juna-asemalle suunnatessamme meillä ei ollut enää Ruplan Ruplaa jäljellä käteistä ja parinkymmenenminuutin epätoivoisen taksinmetsästyksen jälkeen päätimme juosta lähellä olevaan viiden tähden hotelliin tilaamaan meille taksia, joka suostuisi ottamaan kortilla maksavat asiakkaat vastaan. Ongelma ei ollut tosiaa se, ettei takseja olisi ollut, niitä oli vaikka kuinka paljon, mutta kun meillä ei ollut käteistä, emme kelvanneet kenenkään kyytiin. Onneksi tosiaan tuosta hotellista soitettu taksi kelpuutti korttimaksumme ja matkan hinta oli yksi viidesosa siitä, mitä maksoimme lyhyemmästä matkasta tuolla aiemmalla taksi-reissullamme. Tämä taksireissu oli siis oikeasti vain pari euroa.

We had no cash when we left Helsinki because my friend from work, who is originally from Russia said that it's better to get cash there from ATM than to change it at Helsinki Railway Station. All the services we bought from our hotel, we put on our room bill and all the restaurants and shops we visited, card payment was accepted but the taxi was a totally different thing then.

We only used taxi two times, one time when we wanted to go from Nevsky Avenue to our hotel and an other time when we already had signed out from the hotel and stopped at the Galeria shopping mall before heading to the train.

The first time we had cash so we got a taxi quite easily even though we realised later that he had charged us way too much. But the second time, when we didn't have any cash, it was way harder. There was a lot of taxis though but nobody would take us because we didn't have cash. Even though they had big signs on their windows that they accept all cards, but still no. So we spotted this five star hotel across the street where we went and asked if they could call us a taxi who would take us and our card payment. They did, and the drive was only like three euros, even though it was longer that the first taxi drive we had.

Puhuvatko ihmiset englantia? / Do people speak English?

Yllättävän vähän! Nuoremmista moni puhui, mutta englanniksi palvelun saaminen ei ollut kuitenkaan ihan taattu. Osa asiakaspalvelijoista edes yritti puhua englantia, vaikkei se selkeästi heille ollutkaan helppoa, mutta osa puhui vain Venäjää. Sanoisinkin siis, että venäjänkielentaitoinen matkakaveri tai opas olisi aika tarpeellinen, mutta kyllä ilmankin pärjäsi.

Surprisingly little! Most of the younger ones did, but getting help or customer service in English was definitely not guaranteed. Some of the people even tried to speak English even though it seemed to not be easy for them. So it would have been great to have someone who speaks Russian with us.

Reissumme oli kaikinpuolin todella onnistunut, hotellimme aivan nappivalinta, ruoka hyvää ja muutenkin kaikki sujui kivasti. Ainoa miinus oli aivan hirveä sää, mutta ajattelinkin, että kesällä voisi ehkä käydä uudelleen!

Kuinka moni teistä on muuten käynyt Pietarissa? Mitkä olette tykänneet? Saa jakaa myös vinkkejä seuraavalle reissulle!

But overall we enjoyed our trip so much! Everything else was great but the weather, but maybe we have to visit again ib the summer.

How many of you have visited St. Petersburg? What did you think? And feel free to share your tips too!

Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229
  • Nouw

What did I buy myself from Balmuir?

Terveisiä täältä sairastuvalta! Olen halaillut vessanpyttyä viimeisen vuorokauden hyvin ahkerasti, mutta nyt alkaa olo olla jo hieman inhimillisempi ja ehkäpä jo huomenna pääsen käyttämään sitä ihanuutta, jonka itselleni ostin Balmuirilta alkuviikosta. Ajattelin palkita itseni hurjasta uurastuksesta, jota olen tämän syksyn tehnyt, sekä muutamasta hyvästä päätöksestä, jotka olen nyt uskaltanut vihdoinkin tehdä!

Me and the kids have been suffering from this very aggressive stomach flu for the past days and now we all start to feel a bit better and I'm hoping that maybe tomorrow I will have a chance to wear this loveliness I bought myself from Balmuir. I was thinking to buy myself a little present for all the hard work I have been doing this fall and for that that I have had courage to make some great decisions.

Ostin itselleni Balmuirin Capri -huivin ihanassa tummansinisessä sävyssä, joka mätsää kivasti myös mieheni minulle hääpäivänä ostamaan siniseen Ted Bakerin villakangastakkiin, josta myöhemmin varmasti lisää kuvia täällä blogin puolella myös! Mitäs te tuumatte tästä?

I bought myself this huge Capri scarf in midnight blue and it matches just perfectly with my new blue wool coat from Ted Baker which my husband got me on our wedding anniversary! More photos from this blue combination later on the blog, but what do you think of the scarf?

Skin Friendly Make Up

Olen käyttänyt mineraalimeikkejä niin kauan, kuin muistan ja ne ovatkin olleet akneen taipuvaisen ihoni pelastus. Ja aknella todella tarkoitan aknea, en muutamaa pintanäppyä, vaan todella tulehtunutta ihoani, joka reagoi todella helposti itselleni sopimattomiin tuotteisiin. Kun saan hoidettua ihoani hyvin, se pysyy todella siistin näköisenä, mutta koska meikkaan päivittäin, myös meikkini tulisi olla sellainen, joka ei tuki tai ärsytä sitä. Niin ja mainittakoon vielä, että tämän kaiken lisäksi ihoni on vielä todella kuiva! Mineraalimeikeistä olen kokeillut rehellisesti sanottuna varmaankin jokaista merkkiä, löytäen sieltä suosikkeja ja sitten taas niitä, jotka eivät joko sävyjensä tai peittävyytensä ansiosta ole olleet minulle lainkaan hyviä. Nyt minulla onkin sitten ollut testissä Everyday Mineralsin Jojoba Base-meikkipohja, Multi tasking peiteaine, Polished-hohdepuuteri sekä Mineraaliposkipuna.

I have been using Mineral make up as long as I remember and it has truly been my acne prone skin's saviour! And when I'm saying acne, I really mean acne and not a few pimples here and there and my skin reacts on wrong kind of products very easily. And on top of being acne prone it's very dry too! When I take proper care on my skin, it looks really healthy but as I wear make up every day my make up needs to be suitable for my skin as well. Mineral make up has been a great choice for me and honestly I can say that I have tried almost all the products out there to find some favourites and some that haven't been the right shade or have enough coverage for me. Now I got to try the Jojoba base, multi tasking mineral concealer, Polished highlighting powder and mineral blush from Everyday Minerals.

Olin positiivisesti ilahtunut, että sain kertaheitolla valittua meikkipohjan sävyn oikein ja jännitettäväkseni jäikin, peittääkö pohja tarpeeksi. Mineraalimeikkiä voi tarpeen mukaan kerrostaa, jolloin peittävyyskin paranee, mutta tässä riitti muutama ohut kerros tarpeeksi peittävän lopputuloksen saamiseksi. Peiteainetta painelinkin sitten extra-peittoa tarvitsevien punaisten läiskien päälle ja hetken ihooni sitä paineltua, sain myös nuo ihon pikkuvirheet peittoon. Yksi suosikeistani oli tuo hohdepuuteri!! Siis wau, mikä glow! Se sai aikaan kauniin, luonnollisen hehkun ja sulautui ihoon kauniisti. Tosin vedin silläkin alkuinnostuksissani överit ja silloin naamani kimalteli, kuin discopallo, joten kohtuus kaikessa. Tykkään meikissäni kuulaasta, luonnollisesta lopputuloksesta ja niin haastava, kun ihoni onkin, sain näillä tuotteilla itseäni miellyttävän lopputuloksen aikaiseksi.

I was so happy when the shade I chose turned out to be just perfect for me and the next thing was to see if I could have enough coverage with that without applying too many layers. And I was happy to see that a couple layers were enough and I used the mineral concealer to hide those small imperfections that needed more coverage. Then I found my favourite one of them all, the Polished highlighter! I mean, what a glow! Just perfect. But at first I got a little bit over excited and applied so many layers that my face was shiny as a disco ball, so in this one, less is more for sure. Overall I got just the fresh, natural look I was looking for.

Mineraalimeikit eivät tuki ihoa, jonka takia ne sopivat kaltaisilleni iho-ongelmaisille loistavasti. Monesti olen kuullut sanottavan, että kuivaihoiselle ne eivät ole se paras valinta, mutta itselleni ne ovat sopineet todella hyvin, ilman, että ihoni näyttäisi kuivalta tai karstaiselta, mutta toisaalta läträilenkin meikin alle aina monen monituista voidetta ja öljyä.

Mineral make up is a great choice for someone like me, with problematic skin and even though I have heard that it wouldn't be the best choice for someone with dry skin, for me it works without making my face look dry at all. I have to admit though that I do use a lot of oils and creams on my skin to hydrate it so that might help too.